PRISKUTT? NEIDA, VI HAR AVDEKKET NY PRISØKNING….

03. november 2020 Forbruker
share

Denne uken har vi, i tillegg til den ukentlige pristesten, sett på prisforskjellen på nøyaktig de samme produktene som vi pristestet i uke 43 i 2019. Vi tok for oss 3 kjeder, Meny fra supermarked segmentet, og Kiwi og Extra fra lavpriskategorien.

Vi registrerer at det pågår en rekke reklamekampanjer som lokker med priskutt på 500 varer (KIWI) og 150 varer (Extra) og bestemte oss for å teste om priskuttene slo ut på våre utvalgte produkter. Resultatet var nedslående.

Tallene våre viser at kjedene har økt sine priser med et gjennomsnitt på over 10% på ett år for våre produkter, 38 velkjente dagligvarer, som inngår i en vanlig handlekurv for norske forbrukere.

Vår oppfatning av ordet “priskutt” er at bruttofortjenesten hos kjedene blir lavere enn tidligere, og at det igjen fører til lavere utsalgspriser for forbrukeren. Testen bekrefter vår antakelse om at priskuttene ikke uten videre betyr lavere pris for kundene.

En annen logisk slutning er at prisene på matvarene nødvendigvis må ha gjennomgått en større prisøkning i perioden fra uke 43 i 2019 til dags dato.

Våre pristester viser at prisene stiger betydelig mot fjoråret. Dersom ikke utgiftene har steget tilsvarende, betyr dette at kjedenes fortjeneste øker.

Hvis vår konklusjon er riktig er årets massive reklamekampanjer om priskutt sterkt misledende for forbrukerne, som tvert imot har fått økt sine kostnader betydelig i matbutikkene.

Det endelige svaret får vi først når årsregnskapene foreligger i 2021.

Varene Kiwi Meny Extra
Årstall: 2019 2020 2019 2020 2019 2020
Agurk 18,5 19,4 21,5 21,9 18,5 19,4
Amerikansk gryte 9,8 21,9 14,9 24,9 9,8 21,9
Bacon med svor, eget merke 49,7 47,2 49,7 47,2 49,69 47,2
Bananer 24,5 19,8 27,9 24,9 24,5 19,8
Bergensk Fiskesuppe Toro 7,7 15,4 11,9 16,8 7,7 15,4
Betasuppe Toro 14,8 19,4 22,9 21,2 14,84 19,4
Bringebærsyltetøy eget merke 17,92 19,17 17,92 19,17 17,9 19,2
Brokkoli 18,8 24,5 14,9 26,9 18,8 24,5
Champignon 38,9 29 43,8 49,9 38,9 29
Chili Sauce, Heinz 26,8 29,9 29,9 33,5 26,8 31,4
Daim Dobbel Freia 16,9 18,4 17,9 19,9 16,9 18,4
Farris Sitron 18,7 19,9 24,9 24,9 18,7 19,9
Farris naturell 18,2 19,9 20,9 23,9 18,2 19,9
Fiskepinner Findus 46,1 54,9 48,9 58,5 46,2 54,9
Fløtesaus Toro 9,8 12,9 15,9 10 9,87 12,9
Hamburgerdressing Idun 16,1 19,4 17,2 20,9 16,1 19,4
Helmelk Tine 18,9 19,4 19,8 20,5 18,9 19,4
Hvetetortillas 14,8 18,9 16,9 20,9 14,8 18,9
Isbergsalat 22,8 21,9 24,9 23,9 22,8 21,8
Iskaffe a la Mocca 13,7 13,9 15,9 15,9 13,7 13,9
Kinakål 24,8 24,8 27,5 26,9 24,8 24,8
Mager Cottage Cheese Tine 23,2 22,9 24,9 24,3 23,3 22,9
Mandelstang Freia 12,9 15,9 13,9 10 12,9 15,9
Meksikansk tomatsuppe 12,4 17,4 19,5 19,9 12,74 17,4
Melange margarin 22,8 28,9 24,9 24,3 22,8 22,9
Paprika 39,8 48,8 44,9 54,9 39,8 48,8
Peppes originale pizzabunn 32,9 37,9 29,9 41,9 32,9 37,9
Pizzafyll Tomat og løk 15,2 18,4 16,9 19,9 15,2 18,4
Potetmos Mills 7,2 11,4 7,9 12,4 7,2 11,4
Ribberull Gilde 28 21,9 31,2 24,2 28 21,9
Soyasaus Kikkoman 17,7 25,2 19,4 31,9 17,7 25,2
Strandaskinke 55,2 56,9 61,9 62,9 55,2 56,9
Surkål Nora 13,9 9,9 15,5 11,9 13,9 9,9
Tacosaus medium, OLP 8,9 8,2 12,9 10,9 8,9 9,9
Tine Sjokomelk 16,4 19,4 17,9 21,9 16,4 19,4
Vafler Toro Fam/Pk 22 22,9 23,9 25 22 22,9
Wasa Rugsprø 3,3 15,9 5,9 16,9 3,3 15,9
Yoplait Yoghurt Vanilje 21,2 21,4 22,9 22,9 21,2 21,9
Totalsum 801,2 893,3 900,3 988,7 801,8 890,9
Prosentvis økning 11,5 % 9,8 % 11,1 %
Økning frukt og grønt 0,05 % 11,6 % 0,0 %