PRISHOPP PÅ DAGLIGVARER – OPP NESTEN 20% PÅ ETT ÅR!

16. september 2020 Siste innlegg
share

Denne uken gjorde vi den samme pristesten som vi foretok for 1 år siden. Resultatet var nedslående: Prisvinneren Kiwi selger i dag samme varer 18,7% dyrere enn i fjor. For Rema var prisstigningen 19,5% og Extra 18,5%.

Det er en stund siden vi begynte å bli skeptiske til påstandene om “priskutt” og “priskrig” blant dagligvarekjedene. Har matvarene virkelig sunket i pris? Det var inntrykket vi satt med etter å ha gjennomgått reklamekampanjene. “Presses” prisene? Er det “bare billig”? Gir de seg virkelig ikke på pris?

For å bli klokere måtte vi avdekke om prisene hadde gått opp eller ned – over et gitt tidsrom.

På denne bakgrunn hentet vi opp nøyaktig de samme 39 varene vi pristestet i uke 38 i 2019, og kjørte de samme varene denne uken. Resultatet var sjokkerende med en prisstigning tett opp mot 20%. I kroner og øre var handlekurven mellom kr. 122,- og kr. 170,- dyrere siden september i fjor. Se alle tallene her:

 

Pris 2020 Pris 2019 Økn. i kr Økn. i %
Kiwi 1 040,41 876,84 163,57 18,7 %
Extra 1 046,00 882,80 163,20 18,5 %
Rema 1 046,10 875,20 170,90 19,5 %
Meny 1 134,31 977,17 157,14 16,1 %
Spar 1 106,03 983,35 122,68 12,5 %
Obs 1 073,80 916,10 157,70 17,2 %

 

En slik prisstigning kan etter vårt syn ikke utelukkende forklares med markedsmessige forhold. Det ser unektelig ut som om kjedene har skrudd opp prisene – samtidig som de markedsfører priskutt. 

De fagre ordene i reklamekampanjene fremstår som innholdsløse når vi kan presentere slike tall.

Vi krysser fingrene for at det skal dukke opp en plausibel forklaring på prisøkningen, men vi har ikke store forhåpninger.

Dersom det skulle vise seg at prisene virkelig har økt med mellom 12,5% og 19,5% på grunn av forhold utenfor kjedenes kontroll, vil vi naturligvis beklage på forhånd.

Vårt mål er å fortelle forbrukerne hvem som selger de rimeligste dagligvarene. Etter ukens nedslående tall ser det ut som om kjedene presser prisen opp – og ikke ned. 

Vi forventer at reklamen har rot i virkeligheten – ellers fremstår det hele som en gigantisk bløff!