Prisutvikling à la Capri? Prisveksten har pågått siden 2021.

Det har vært stor oppstandelse i forbindelse med ukens prisøkninger – og senkninger – før og etter 1. februar.

Vi har sett litt bak tallene og kan presentere prisutviklingen på 5 utvalgte produkter i 3 dagligvarekjeder (Extra, Kiwi og Rema). Den siste uken har vært begivenhetsrik og vi har derfor innhentet priser mandag, torsdag og fredag.

Vi ser at prisøkningen for alle produktene begynte lenge før 1. februar 2023, dog uten den helt store interessen fra media. Realiteten er at alle butikkene har skrudd prisene gradvis opp de siste par årene.

Datagrunnlag: 91 registrerte priser hos Extra

Legg spesielt merke til at prisen på Lambi tørkerull hos Extra var kr. 49,90 (7 kroner dyrere enn hos konkurrentene) på mandag, gikk deretter opp til kr. 59,40 på onsdag før de skrudde ned til lik pris som hos Rema og Kiwi kr. 42,90 i dag fredag.

Datagrunnlag: 166 priser registrert hos Rema

Også hos Rema ble prisen skrudd opp og ned denne uken. Prisen på torsdag var 47,90, på fredag 36,40 som var lavere enn ved inngangen til uken – på mandag var den 38,40. Etter at Kiwi enkelt utkonkurrerte konkurrentene med å holde prisene i ro.

Datagrunnlag: 135 priser registrert hos Kiwi
Datagrunnlag: 115 priser innhentet hos Kiwi
Datagrunnlag: 21 priser innhentet på Extra

Det er interessant at 4 av 5 varer har sine bunnpunkt prismessig i 2015 da priskonkurransen var betydelig tøffere. Etter 2015 er prisene sammenfallende, uten de helt store utslagene nedover i pris. Når Kiwi som eneste kjede ikke foretok et forventet prishopp den 1. februar ble resultatet at de andre kjedene måtte skru prisene ned igjen.

Det er dette som er priskonkurranse. Dette må forbrukerne kunne forvente, og det er et etterlengtet gjensyn for oss som jobber med å registrere prisutviklingen.

Vi er veldig spente på utvikling de neste ukene. Det er først når kundene viser at prisen betyr noe for hvor de handler – at kjedene reagerer med priskonkurranse.

Publisert 3. februar 2023 kl. 11:32