Mills remulade vs nye EMVer. Hvem vinner?

På Rema ligger Mills remulade side som side med Remas egen Salatmesteren

De fleste er godt kjent med Mills remulade. Mills tuben eller posen har vært fast gjest i de fleste norske hjem i mange år.

Men nå skjer det ting i remuladebransjen.

Vi har merket oss at det har dukket opp noen konkurrenter i butikkhyllene. Først ute var Coop som lanserte sin egen grønne remuladetube av merket Coop. Deretter kom Rema med sin Salatmesteren remulade.

Antallet EMV (egne merkevarer) øker i alle butikkjeder.

Nå venter vi vel egentlig bare på at Norgesgruppen skal lansere sin egen remulade, men inntil videre får Mills remulade leve i fred hos Kiwi.

På Extra ligger Coop remulade og Mills remulade side om side
Mills remulade er fortsatt i ensom majestet hos Kiwi

Det er plutselig blitt konkurranse i remuladebransjen. Og konkurranse er bra. Det gir forbrukeren valgmuligheter og lavere priser – i teorien.

Problemstillingene dukker opp dersom EMVen kommer som en gjøk om våren og dytter merkevaren ut av hyllene. Men det har ikke skjedd med vår gamle venn Mills remulade. Enda.

Det er kun Rema som allerede har kvittet seg med Mills remuladepose, og selger nå kun remulade fra Salatmesteren i pose. Tuben er med til neste runde.

Men risikoen for at Mills taper kampen øker for hver nye runde den må gå med EMVene. EMV er større, sterkere – og har kjedene i ryggen.

Mills vet godt hva som skjedde i kampen mellom Delikat’s salater og Salatmesteren. Salatmesteren vant nesten alle rundene – og nå er det kun noen få av Delikats salater igjen – som fortsatt kjemper for sin eksistens i kjølediskene hos Rema.

Det er ingen tvil om at inntoget av EMV utgjør en stor risiko for at utvalget blir mindre. I neste runde blir det meget spennende å se hva som skjer med prisene.

Publisert 9. januar 2023 kl. 11:24