De fleste er godt kjent med Mills remulade. Mills tuben eller posen har vært fast gjest i de fleste norske hjem i mange år.
Men nå skjer det ting i remuladebransjen.
Vi har merket oss at det har dukket opp noen konkurrenter i butikkhyllene. Først ute var Coop som lanserte sin egen grønne remuladetube av merket Coop. Deretter kom Rema med sin Salatmesteren remulade.
Antallet EMV (egne merkevarer) øker i alle butikkjeder.
Nå venter vi vel egentlig bare på at Norgesgruppen skal lansere sin egen remulade, men inntil videre får Mills remulade leve i fred hos Kiwi.
Det er plutselig blitt konkurranse i remuladebransjen. Og konkurranse er bra. Det gir forbrukeren valgmuligheter og lavere priser – i teorien.
Problemstillingene dukker opp dersom EMVen kommer som en gjøk om våren og dytter merkevaren ut av hyllene. Men det har ikke skjedd med vår gamle venn Mills remulade. Enda.
Det er kun Rema som allerede har kvittet seg med Mills remuladepose, og selger nå kun remulade fra Salatmesteren i pose. Tuben er med til neste runde.
Men risikoen for at Mills taper kampen øker for hver nye runde den må gå med EMVene. EMV er større, sterkere – og har kjedene i ryggen.
Mills vet godt hva som skjedde i kampen mellom Delikat’s salater og Salatmesteren. Salatmesteren vant nesten alle rundene – og nå er det kun noen få av Delikats salater igjen – som fortsatt kjemper for sin eksistens i kjølediskene hos Rema.
Det er ingen tvil om at inntoget av EMV utgjør en stor risiko for at utvalget blir mindre. I neste runde blir det meget spennende å se hva som skjer med prisene.
I dag er det nøyaktig 2 år – 104 uker – siden vi startet å teste kjedenes tilbudsaviser. Vi ønsket […]
Delingsøkonomi flagger Coop, men de er åpenbart ikke interessert i å dele av marginene sine til eierne sine (norske forbrukere). […]
Vi har sett på prisutviklingen på Gilde sine bestselgende pølseprodukter. Wienerpølser 520 gram kostet i snitt i 2013 44,74 kroner. […]