Egne merkevarer, eller EMV om du vil, er i stadig fremmarsj i det norske dagligvaremarkedet. Er det et problem?
Vi blir fortsatt mette, og kvaliteten på maten er sikkert til å leve med. Men det blir kjedelig å miste valgmuligheter. For realiteten er at EMV skyver de kjente merkevarene ut av butikkhyllene.
Dersom utviklingen fortsetter er det ikke mange år til f.eks. Rema 1000 blir en felles merkevare for både butikkjeden og varene som selges. Rema i Danmark er et varsel for hva som er på veg. De danske butikkene er fylt til randen av EMV. Se for deg Biltema. Alt verktøy som selges er farget blått og stemplet med “Biltema” enten det er en snøfreser eller en billig drill.
Kunder hos Biltema har ingen problemer med dette – tvert imot, men vi forventer at verktøyet er billigere enn tilsvarende utstyr merket med Bosch, Makita eller De Walt. Og vi aksepterer dermed også lavere kvalitet.
Fordi vi kan kjøpe kvalitetsverktøy et annet sted dersom vi trenger det.
I dagligvarebransjen i Norge er det ikke like sikkert at merkevarene overlever EMV, og dermed kan mye av kvaliteten og priskonkurransen en merkevare representerer forsvinne. Både mangfold og kvalitet står i fare for å forsvinne – og det ER et problem.
Dagligvarebransjen i Norge er i praksis delt mellom 3 store aktører: Norgesgruppen, Rema og Coop. Alle introduserer stadig flere produkter i egen regi – som konkurrerer side om side med de kjente merkevarene. Men etter en stund ser vi at merkevarene forsvinner fra hyllene.
Litt etter litt. Så forsiktig at du kun merker det når et av dine favoritt produkter forsvinner. Og et alternativt EMV produkt er innarbeidet i markedet.
En annen ting med EMV er at de aller fleste gis en innpakning som gir assosiasjoner til østblokken på 70 tallet. Når så du sist et First Price, Prima eller Xtra produkt med lekker innpakning? Og jeg er ganske sikker på at du tenker at kvaliteten kunne ha vært bedre, men det må aksepteres siden det var noen kroner billigere?
Vi i enhver.no støtter myndighetenes kamp mot EMV. Det er kun ett argument for en slik utvikling og det er at kjedene tjener enda mer penger. Samtidig får de enda bedre kontroll over hva vi legger i handlekurven, noe vi absolutt ikke trenger.
Vi støtter derfor alle tiltak for å redde mangfoldet i butikkene. Hva med å innføre en grense for hvor stor del av varene som kan være EMV? Eller pålegge kjedene å kun lansere EMV dersom det er konkurrerende merkevarer til salgs i samme butikk?
Vårt bidrag i kampen mot EMV er at vi skal forsøke å øke bevisstheten om hva som er i ferd med å skje. Helt konkret kommer vi til å publisere artikler der vi går gjennom omfanget av EMV. Hvilke EMV merker som finnes og hvilke merkevarer som forsvinner fra butikkhyllene.
Man kan også lure på hva som vil skje med prisene dersom det kun er kjedenes egne varer som fyller opp butikkhyllene?
I dag er det nøyaktig 2 år – 104 uker – siden vi startet å teste kjedenes tilbudsaviser. Vi ønsket […]
Delingsøkonomi flagger Coop, men de er åpenbart ikke interessert i å dele av marginene sine til eierne sine (norske forbrukere). […]
Vi har sett på prisutviklingen på Gilde sine bestselgende pølseprodukter. Wienerpølser 520 gram kostet i snitt i 2013 44,74 kroner. […]