MATPRISENE OPP 13%…

02. desember 2020 Forbruker
share

Denne uken så vi oss tilbake til samme uke i 2019. De samme 45 varene ble pristestet i de samme 6 butikkjedene og resultatet ble en prisøkning på hele 13% på ett år.

Trykk på grafen for å se prisutviklingen.

Dette er 3. gang i høst vi har sammenliknet dagligvareprisene mot samme uke i fjor. Resultatene har vært nedslående hver gang. I uke 38 var prisstigningen 18,9%, i uke 43 steg det med 10,8%, mens det altså var opp med 13,1% i uke 49.

I følge SSB er den generelle prisstigningen mellom oktober 2019 og oktober 2020 på 4,2%.

Prisstigningen på våre prøver av vilkårlige matvarer avviker i betydelig grad fra den generelle prisstigningen.

Butikkjedene har i hele høst gått tungt ut med markedsføring av priskutt. Det er derfor interessant at vi finner varer som er “kuttet” med høyere priser i år enn i fjor.

Rett skal være rett. Noen varer er naturligvis billigere enn i fjor, men da stort sett med små beløp. Prisstigningen på øvrige varer veier opp priskuttene og vel så det. Reklamen lyger – som vanlig?

Den prisbevisste forbruker må fortsatt se hen til vår merking av røde og grønne priser. Ukens grønne varer er kr. 210,- rimeligere enn de røde.

Noen varer er ligger også betydelig under normalnivået og vi gir kjøpsanbefaling på følgende produkter (følg grønn pris i ukens pristest):

Amerikansk gryte, Bergensk fiskesuppe, Betasuppe, Ballerina kjeks, Mariekjeks, Sætre snackers, Bixit original, Kremost krydder, Kvikk lunsj, Tortillas beger, Taco spice mix, Tine yoghurt 4 pk.