DE 3 VISE MENN

18. november 2020 Siste innlegg
share

Mat er en viktig ingrediens i et lykkelig liv. Mat er helt der oppe med søvn, tak over hodet og rennende vann. Det er noe alle vet.

De aller fleste av oss må kjøpe maten i dagligvarebutikker – og dem er det mange av.

Derfor tar vi ofte turen innom til Norgesgruppen, Rema eller Coop og fyller opp handlekurvene våre. La oss for enkelthets skyld kalle disse matgigantene for “De 3 vise menn”. Sammen bestemmer disse mennene hva maten skal koste i Norge.

I disse dager har de bestemt at maten skal koste det samme i alle deres lavprisbutikker.

Sikkert en enkel og praktisk ordning.

I gode gamle dager hadde maten forskjellige priser i de forskjellige butikkene. I følge pristestene våre var forskjellen mellom Rema og Extra på kr. 5.461,- tilbake i 2015. Til nå i 2020 (uke 46) er prisforskjellen mellom Rema og Extra kr. 352,-. Mellom Rema og Kiwi er forskjellen nede i kr. 115,-. For ordens skyld: de testede varene har en samlet utsalgspris på ca. kr. 50.000,-.

De 3 vise menn driver med “big business”. Og all forretningsdrift dreier seg om å tjene penger. Vi må derfor anta at beslutningen om å selge maten til samme pris ikke bare er en enkel og praktisk ordning. Den er også bra for bissnissen.

Problemet er at det som er en klok beslutning for de 3 vise menn neppe er like klok for kundene i butikkene.

Det skal være fri konkurranse i Norge. Vi har til og med en egen Konkurranselov.

Derfor har myndighetene forsøkt å overtale de 3 vise menn til å konkurrere igjen. Men det har dessverre ikke ordnet seg. De 3 vise menn synes åpenbart at de har fattet en klok og fornuftig beslutning. Dessuten er det nesten ingen som gidder å bry seg.

Realiteten er ikke bare at prisene er identiske. De har dessverre også steget betydelig siden i fjor.

Da er spørsmålet om prisene stiger mer enn “nødvendig” – siden butikkene har valgt å droppe den stressende priskonkurransen?

Vi vet ikke hva som foregår på bakrommet hos de 3 vise menn.

Men vi vet at det eneste språket forretningsfolk forstår er omsetning og overskudd. Og det igjen betyr at de eneste som garantert har påvirkning på forretningen er kundene. Begrepet heter forbrukermakt.

Forbrukermakt = du bestemmer

Vårt bidrag er at vi kan gi deg vår anbefaling til hvor du bør handle dine matvarer. Anbefalingen gis ut fra hvem som virkelig setter ned prisene – og som viser vilje til priskonkurranse. 

De som leser våre reportasjer og pristester vil få fakta om hvor du bør handle for å legge press på de 3 vise menn. Gevinsten kan bli billigere mat til alle.